Z pewnością podstawowe narzędzia wchodzące w skład pakietu Office są dobrze znane większości użytkowników komputerów osobistych. Edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji oraz inne narzędzia, jako podstawowe aplikacje pakietu dostępne były początkowo dla komputerów z Windows. Obecnie możliwe jest korzystanie z nich także na komputerach Apple z systemem operacyjnym Mac OS X, co przyczyniło się do jeszcze większego rozpowszechnienia tych programów. Ale pakiet Office to także mniej lub bardziej znane, dodatkowe narzędzia i usługi, a ich dostępność może być uzależniona od wersji aktualnie posiadanego pakietu biurowego Office. Postaramy się poniżej pokrótce przybliżyć większość z nich.
Do powszechnie znanych narzędzi pakietu biurowego z pewnością zaliczyć można Microsoft Outlook – program do obsługi poczty elektronicznej. Umożliwia również zarządzanie książką adresową, kalendarzem, listą zadań czy notatkami. Jest pewnego rodzaju osobistym menedżerem informacji. Jest dostępny również dla użytkowników Mac OS.
Kolejnym programem, który zapewne zna większość użytkowników komputerów osobistych, jest Microsoft Access. Służy do tworzenia i zarządzania bazami danych. Jest to możliwe również w Excelu, ale Access to narzędzie szybsze i bardziej efektywne. Pozwala na budowę i obsługę znacznie większych zbiorów. Umożliwia zarządzanie systemami baz danych, kreowanie tabel i tworzenia relacji między nimi, projektowanie rozmaitych formularzy i raportów. Posiada także wiele innych funkcji, które czynią go bardzo wygodnym programem.
Oczywiście określenie „mniej znane” jest tu pojęciem względnym, dla jednych te mniej znane aplikacje będą codziennością, a są i takie osoby, które mogą nie kojarzyć chociażby Excela. Faktem natomiast jest, że pakiet biurowy Microsoftu jest powszechnie znanym i popularnym zestawem programów, zarówno wśród firm, jak i użytkowników domowych. Poniżej przedstawiamy zatem dodatkowe aplikacje, które udostępnia pakiet Office, a które być może nie wszyscy znają:
Project – aplikacja do zarządzania projektami. Dzięki niej użytkownik może planować i nadzorować działania w ramach danego projektu, tworząc harmonogramy, rozplanowując realizację konkretnych zadań. Ma podgląd w zasoby finansowe projektu i może tym budżetem zarządzać. Wizualizacje i intuicyjny interfejs usprawniają pracę i kontrolę nad poszczególnymi etapami prac przy projektach,
SharePoint – zespół usług stanowiących jedną platformę, która pozwala stworzyć wewnętrzną sieć w firmie. Ta wielozadaniowa aplikacja jest dostępna w ramach subskrypcji Office 365 (Microsoft 365). Pozwala tworzyć witryny zespołowe, usprawnia współpracę pomiędzy pracownikami w danej grupie, oferuje miejsce na przechowywanie plików i dokumentów, oraz ich bezpieczny przepływ w ramach danej sieci. Dzięki bibliotece dokumentów firmowych dostęp do wszystkich, zebranych razem informacji, ułatwia i przyspiesza wszystkie procesy w firmie,
Microsoft Teams – usługa dostępna również w ramach Microsoft 365, pozwala na komunikację wewnątrz dużych firm i organizacji. Służy także jako komunikator działający podobnie do Skype, którego mogą używać również prywatni użytkownicy. Umożliwia komunikację przez czat, połączenia telefoniczne i organizowanie wirtualnych konferencji,
Subskrypcja Microsoft 365 jest obecnie niezwykle mocno promowanym przez firmę z Redmond sposobem dystrybucji pakietu Office. Oprócz klasycznych programów wchodzących w skład pakietu, Office 365 oferuje również wiele innych nowych usług i narzędzi. Oprócz wymienionych wcześniej SharePoint, Teams i Intune, użytkownicy w ramach abonamentu, w zależności od rodzaju wybranej platformy, uzyskują dostęp m.in. do: Exchange, Azure, Defender, Power Automate oraz wielu innych funkcji.